Author Topic: Columns  (Read 2016 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ikram

• Member
  • *
Columns
« on: March 15, 2011, 20:51:54 PM »
column is afkomstig uit de NRC

Linkse opvattingen tegenover nuchterheid
Is WikiLeaks links? Het openbaren van informatie wordt geassocieerd met links  gedachtengoed. Linkse politici hebben zich met meer enthousiasme achter WikiLeaks geschaard dan hun rechtse collega’s. Wie in elk geval links is, is internetjournalist Francisco van Jole, hoofdredacteur van joop.nl. Van Jole nam afgelopen woensdag deel aan een debat
over WikiLeaks, samen met veiligheidsdeskundige Ko Colijn en ICT-professor Valerie  Frissen. WikiLeaks-oprichter Julian Assange is zijn held. Alles uit de mond van Van Jole
is links. Stel, zei hij, dat we WikiLeaks al hadden gehad voordat Irak werd binnengevallen,
in 2003. Dat had voorkomen dat de „journalistiek papegaaide over massavernietig i n g s wa p e n s ”. Wie heeft last van WikiLeaks? „S l e ch t e r i k e n ”, zei Van Jole. Dat is een mooi  woord.  Je kunt de wereld verdelen in goedzakken en slechteriken. WikiLeaks hoort bij de eerste categorie, in de ogen van Van Jole. Wie heeft een hekel aan WikiLeaks? „M a ch t h e b b e r s ”, zei Van Jole. Dat zijn geen goedzakken. Dat zijn slechteriken. Slechteriken zijn ook te vinden onder adviseurs van de Zweedse justitie. Misschien is het een complottheorie, zei Van
Jole, maar is het niet toevallig dat de Zweedse justitie de zaak tegen Assange – hij wordt  verdacht van verkrachting – eerst seponeerde en hem later toch vervolgde, na advies van niemand minder dan voormalig Bush-adviseur Karl Rove, „de man die achter twintig jaar ellende zat”? Hackers worden gecriminaliseerd, zei Van Jole. „Inbreken in het Pentagon is niet netjes, maar demeeste hackers hebben geen criminele intenties.” Compuserve, de eerste  internetprovider  in Nederland, was zo duur dat „alleen managers” het konden betalen.
Oorlog gaat altijd mis, zei Van Jole, en is alleen mogelijk door propaganda.
„Onze overheid doet dingen die wij niet willen”, zei hij. Van Jole maakte ook linkse grapjes. De kredietcrisis heette bij hem „de Grote Bankroof”. Wie in elk geval nuchter is, is Ko C o l ij n .
Alles uit de mond van Colijn is nuchter. De cables, zei hij, zijn nu ook weer niet zo bijzonder. Al meer dan een miljard cables zijn in de loop der tijd naar buiten gekomen op legale wijze, 25
jaar na dato. Het is te vroeg, zei Colijn, om te bepalen of WikiLeaks een goede zaak is. „De  cables waren misschien beslissend in Tunesië, maar het is kwalijk dat geheime strategieën uitlekken.Die zijn misschien wel bedoeld om onfrisse regimes omver te werpen.” Het is onbewezen dat de veiligheid gebaat is bij transparantie, zei Colijn. „Conflicten zijn juist vaak op te lossen met geheime diplomatie.” Overheden hebben zelfs een zekere mate van geheimhouding nodig, volgens Colijn. „Staten willen overleven in de chaos van de wereld. In  de internationale politiek kun je geen 112 bellen, dus enig wantrouwen is op zijn plaats. Staten
moeten op safe spelen.” Niet alle oorlogen zijn omstreden, zei Colijn. Zie Desert Storm, de Balkan-oorlogen uitgezonderd Kosovo, Afghanistan. Sinds de Pentagon Papers leggen overheden juist voortdurend verantwoording af over oorlogen, ook achteraf. Colijn
citeerde Steven Aftergood van Secrecy News, die de 21 officiële onderzoeken van de Verenigde Staten over Irak „i n f o r m a t i e r ij - ker dan WikiLeaks” had genoemd. Het sterkste argument om behoedzaam met WikiLeaks om te gaan, leverde Colijn aan het eind. De overheid, zei hij, bestaat niet voor niets. Informatie over de vraag waar onze kernwapens
liggen, kan maar beter niet wijdverbreid zijn.  Waarom hebben burgers de zorg over hun veiligheid ooit overgedragen aan de overheid? Colijn: „Veiligheid is een publiek goed omdat we het zelf niet kunnen.” Het is onverstandig om alle veiligheidsstrategieën van de boven ons  gestelde overheid zomaar prijs te geven aan de openbaarheid. Ik ben een Colijner.

Derk Walters

nikitaeurope

• Guest
Re: Columns
« Reply #1 on: March 15, 2011, 20:56:23 PM »

Hallo Ikram,

welkom. Good idee zeg om coloms te plaatsen. Als er andere dingen zijn die je mist hier binnen, dan laat het aub even weten. Ik ben bezig met de vertaling van Ardins Tweets. Voor mij is dat oud niews maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen die dingen al gezien heeft.

En ik probeer ook de media te motiveren om Ardin en Wilen te onderzoeken. Voor mijn idee wordt het hoog
tijd dat we de beide dames te zien krijgen. En nog beter eens iets horen van hun zelf over de motiven
voor die hele circus in Zweden.

Offline Ikram

• Member
  • *
« Reply #2 on: March 15, 2011, 20:57:49 PM »

Hallo Ikram,

welkom. Good idee zeg om coloms te plaatsen. Als er andere dingen zijn die je mist hier binnen, dan laat het aub even weten. Ik ben bezig met de vertaling van Ardins Tweets. Voor mij is dat oud niews maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen die dingen al gezien heeft.

En ik probeer ook de media te motiveren om Ardin en Wilen te onderzoeken. Voor mijn idee wordt het hoog
tijd dat we de beide dames te zien krijgen. En nog beter eens iets horen van hun zelf over de motiven
voor die hele circus in Zweden.

owh great idea!
laat t me weten als k kan helpen

nikitaeurope

• Guest
« Reply #3 on: March 15, 2011, 21:11:07 PM »

Het vertalen lukt prima. Dank je. Maar wat ik wel jammer vind is: ik heb tot nu toe nog niet uitgevogelt
hoe ik een plaatje in een bericht kan plaatsen. Ik zou graag de originele Zweedse Tweet berichten erbij
willen zetten. Dan kunnen mensen namelijk zelf kijken of zij vinden dat de vertaling klopt en wordt het
verhaal voor mijn gevoel wat duidelijker. Maar zoals gezegd dat moet ik nog achterhalen hoe dat werkt
met het plaatjes in berichten kopieren. In de tussentijd heb ik zat te doen met de vertaling. Het is
weliswaar allemaal heel gemakkelijk terug te vinden in het Engels.

Maar ik denk dat, dat nou juist de charme is van een discussie board in het Nederlands, dat mensen
alles zoveel mogelijk in hun eigen taal voorgeschoteld krijgen. Alleen bij de video's is dat niet echt
mogelijk. Dat moet dan maar. Die kan ik niet gaan vertalen. Dan zou ik echt weken bezig zijn.
Bovendien is daar weer bepaalde software voor nodig en ik ben geen techneut.

P.S.
Mocht je wat mensen kennen die een beetje tijd over hebben en enthousiast zijn erover, via Google
is het mogelijk om lijsten te vinden met honderden kranten en tijdschriften per land, vandaar dat
ik weet dat Duitsland meer dan 300 kranten heeft. En Amerika eveneens aantalen waar nauwelijks
door te komen is. Nederland schat ik in op toch wel over de 100 kranten, alle regionale kranten
meegerekend. Dus Ardins Tweetberichten plus blogadres en Wilens gmail en hotmail adressen staan
hier ergens tussen. En iedereen die daar zin in heeft is zeker welkom om dat spul, of een link ernaar,
naar de media te sturen met de bedoeling om de beide dames eindelijk eens te onderzoeken.
Ik vind dat hoog tijd en ben zeer verbaasd dat niemand van de media zover op het idee is gekomen
om die 2 te interviewen. Dat is toch volstrekt raar ? Helemaal gezien de enorme aandacht die ieder
aspect van die zaak heeft van de media wereldwijd.
« Last Edit: March 15, 2011, 21:17:17 PM by nikitaeurope »

Offline Ikram

• Member
  • *
« Reply #4 on: March 15, 2011, 21:19:05 PM »
volgens mij moet een plaatje kopieren net als bij andere sites eerst omgezet worden..

dus eerst afbeelding opslaan als en dan via www.tinypic.com bv. omzetten
of bedoelde je dat niet :$

nikitaeurope

• Guest
« Reply #5 on: March 15, 2011, 22:32:37 PM »

Hi Ikram,

het zou zo maar kunnen dat het klopt wat je zegt en dat de plaatjes eerst gekopieerd en vervolgens omgezet moeten worden. Ik ga dat zo snel mogelijk uitproberen. Dank je. Ik laat je wel even weten of het gelukt is.

« Last Edit: March 16, 2011, 02:41:10 AM by nikitaeurope »