The WikiLeaks Supporters Forum

Our World => Europe => Regions => Croatia => Topic started by: potjeha on March 23, 2011, 23:44:45 PM

Title: Jesu li mediji platili WikiLeaksu za pristup depešama?
Post by: potjeha on March 23, 2011, 23:44:45 PM
"Jesu li mediji platili WikiLeaksu za pristup depešama?" naslov je članka koji je jučer objavljen na njemačkom internet portalu heise.de i kojeg sam djelomično prevela na hrvatski. Mislila sam da je to zaslužio budući da zvuči kao da je proistekao iz pera nekog hrvatskog novinara: "uži krug", "osoba koja je htjela ostati anonimna" i sve ostale nepoznate veličine.  ;D

"Navodni informant iz užeg WikiLeaksovog kruga izvjestio je o dogovorima koji mu se nisu svidjeli. Kad sam prije nekog vremena imao čast u Knjižvenom salonu razgovarati s urednikom Spiegela Holgerom Starkom, bio sam naravno veoma znatiželjan saznati jesu li onih pet medija koji su dobili pristup američkim depešama morali za to platiti WikiLeaksu. Stark je zajedno sa svojim kolegom Marcelom Rosenbachom napisao knjigu „Državni neprijatelj WikiLeaks“, sudjelovao je u objavljivanju depeša američkog Ministarstva vanjskih poslova te se češće susretao s Julianom Assangeom.

U knjizi se nije moglo ništa pronaći o pojedinostima dogovora. Isti je slučaj i s knjigom Guradianovog novinara „WIKILEAKS: Unutar Assangeovog rata protiv tajnosti“. Stark je kazao u Hannoveru da mediji s ekskluzivnim pravima za objavljivanje depeša (Spiegel, New York Times, Guardian, Le Monde, El Pais) nisu primili nikakav novac. Prvenstveno je bilo važno da se priče daju istovremeno u javnost.   

Od Assangea se o tome nije moglo ništa saznati. Njegova se knjiga još očekuje. Kompjuterski “nerd” Assange jednom je kazao da je pristao na ugovor o knjizi samo zbog toga jer treba novac za svoju obranu i za WikiLeaks. Inače se sve pokriva donacijama.

Ipak, sumnja je tu da dokumenti nisu objavljeni iz pukog idealizma, pogotovo uzme li se u obzir da se Cablegate dogodio na vrhuncu Wikileaksove slave i da je tek malom broju medija bila ponuđena mogućnost sudjelovanja u objavljivanju. Tu sumnju podupire, kako se čini, i chat intervju kojeg je s jednim insiderom iz tobože užeg WikiLeaksovog kruga vodio suradnik francuskih novina Nouvelle Observateur. WikiLeaksov insider ostao je međutim anoniman. Je li on doista radi ili je radio za WikiLeaks i govori li istinu, u to sad nećemo ulaziti. Očigledno je Nouvelle Observateur smatrao priču vjerodostojnom da ju je objavio, iako se Assange i WikiLeaks dosad nisu htjeli izjasniti po tom pitanju i iako je Le Monde priopćio da između WikiLeaksa/Assangea i njih nije protekao nijedan cent.

Navodni Wikileaksov insider kazao je jednako kao i Daniel Domscheit-Berg da od njihovog raskola prošle godine dokumenti više ne mogu biti zaprimljeni jer nedostaju tehnički preduvjeti. WikiLeaksova suradnja s tradicionalnim medijima koja je započela objavljivanjem tajnih izvještaja o ratovima u Afganistanu i Iraku nije bio ni cilj ni vlastiti interes. Zapravo je WikiLeaks htio objavljivati dokumente bez cenzure te u slučaju du su preopsežni napisati svojevrsan sažetak. Suradnja s masovnim medijima koji su obradili dokumente ne odgovara načelima i idealima WikiLeaksa"

Nastojat ću prevesti sutra i ostatak članka. Ovdje je link na izvorni tekst napisan od Floriana Rötzera:
http://www.heise.de/tp/r4/artikel/34/34398/1.html (http://www.heise.de/tp/r4/artikel/34/34398/1.html)
Title: Re: Jesu li mediji platili WikiLeaksu za pristup depešama?
Post by: Voda on March 24, 2011, 00:18:00 AM
da, prevedi do kraja, ako bi mogla, hvala

ali pomalo me nervira situacija da se Assange-u zamjera ako je zaradio. pa covjek mora od neceg zivjeti, mora jesti, obuci se i platiti sve one odvjetnike.
to vrijedi i za cijelu organizaciju WL, svi oni moraju od necega zivjeti u fizickom svijetu. kako da prezive nego da zarade. i ako su prodali info nekim novinama, pa sto onda? te su novine prodale citateljima. sto sad, Julian Assange i Wikileaks bi trebali dati besplatno informaciju novinama, a ove ce na tim informacijama zaradjivati. pa koje su to gluposti?!
svakao da sam protivnik pretjerivanja i hoštapleraja, ali za normalan zivot i JA i njegovi suradnici moraju imati. osim toga radi se o vrlo velikom radu i vlastitom angazmanu, za to moraju primiti placu. ako umru od gladi nitko nece imati koristi.   ;)

Title: Re: Jesu li mediji platili WikiLeaksu za pristup depešama?
Post by: potjeha on March 25, 2011, 21:40:49 PM
Apsolutno se slažem, Voda. Ne vidim ništa spornog u tome da su novinama naplatili informacije. Pa, pobogu, mediji su također zaradili na pričama, zašto ne bi i WL imao nešto od toga?! Na koncu, i oni imaju troškove koji moraju biti pokriveni. Jedino što bi mene zasmetalo u cijeloj priči, ukoliko je uopće istinita, jest to da se u javnosti namjerno stvorila kriva slika. Doduše, sâm Assange se nije izjasnio po tom pitanju, ali zato jesu mediji s kojima je WL surađivao, a oni su izjavili kako nisu ništa platili WL-u.  Ne vidim smisla za tajenje jedne takve informacije jer je totalno irelevantna za sigurnost suradnika WL-a. Jedini cilj takvog tajnog dogovora bio bi, po meni, stvaranje iskrivljene slike u javnosti. Međutim, sve je to naklapanje budući da se priča ne može nikako provjeriti. Osim toga, toliko nepoznanica u jednom članku nisam dosad još nikad pročitala.  ::)

Uletile su mi bile neke obaveze, pa nažalost nisam stigla ranije, ali evo sad konačno i drugog dijela članka:

"Anonimni informant kazao je nadalje da se financiranje WikiLeaksa - koje je njemu ili njoj djelovalo netransparentno - promijenilo u posljednje vrijeme. Prije su ovisili o donacijama, međutim kasnije su depeše prodane medijima te je nakon toga u studenom prošle godine bilo utemeljeno poduzeće na Islandu. Sunshine Press dobio je novac i osnovao fond kako bi se mogla financirati Assangeova obrana i pružtiti novčana podrška Bradleyu Manningu.

Na novinarevo pitanje još je jednom dana potvrda da su velike novine kupile depeše, i to na temelju tajnog sporazuma. Njim je, osim toga, regulirano da će WikiLeaks kontrolirati „protok informacija“, a mediji smjeti objaviti samo one dokumente koji se tiču njihovog lokalnog područja utjecaja te da neće smjeti izvještavati o komunikaciji s WikiLeaksom. Navodnom informantu se uopće nije svidjelo naplaćivanje informacija. „Da WikiLeaks zarađuje na informacijama, već je po sebi skandalozno, ali da zarađuje na informacija drugih (izvor), to je strašno.“ Nakon toga je jedan „Robin Hood“ iz protesta besplatno proslijedio depeše Aftenpostenu i drugim medijima, što je izazvalo šok. Kako bi sačuvao svoj obraz, Assange je onda izjavio da je Aftenposten također WikiLeaksov partner.

Ipak, to što je WikiLeaks netransparentan i za svoje suradnike, anonimni je informant principijelno branio jer to služi njihovoj sigurnosti: „Anonimnost je odlučujuća kako bi se sačuvala tajna u vezi procurenih dokumenata.“ Sad se postavlja veliko pitanje je li informacija navodnog zviždača iz užeg kruga WikiLeaksa doista istinita."