Author Topic: I blixtbelysning från fängslad CIA-visslare John Kiriakou  (Read 2088 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Signhilde

• Moderator
  • *
I blixtbelysning från fängslad CIA-visslare John Kiriakou
« on: August 09, 2013, 20:31:56 PM »
Swedish: Imprisoned CIA Whistleblower John Kiriakou Highlights
–Denna artikel har översatts av en frivillig översättare. Varken WL eller ”The Official WikiLeaks Forum” skall hållas ansvarig för misstag. Läsaren är välkommen att själv kontrollera med orginalkällan nedan och att kommentera om det finns fel eller missförstånd. Om ett fel upptäcks ska vi bemöda oss att rätta till det.

I blixtbelysning från fängslad CIA-visslare John Kiriakou
22 juli 2013, 05:11:14 em

Den fängslade visselblåsaren från CIA John Kiriakou, blixtbelyser ”Att ha att göra med stressen från ett fientligt system”
Av: Kevin Gosztola Monday 22 juli 2013 10:55 fm

John Kiriakou

Här publiceras den andra delen av ett tredje brev från den förre CIA-tjänstemannen John Kiriakou, som avtjänar ett trettio månaders straff i den federala kriminalvårdsanstalten i Loretto, Pennsylvania.

Kiriakou var den förste representanten för CIA som erkände för allmänheten att tortyr var officiell amerikansk policy under president George W: Bush’ administration. Han häktades i oktober förra året för brott mot lagen om skydd för identiteter inom underrättelsetjänsten (IIPA) när han lämnade namnet på en officer inblandad i CIA:s program för överlämnande, internering och förhör (RDI) till en reporter och dömdes i januari i år. Han inställde sig i fängelset den 28 februari (samma dag som Pfc. Bradley Manning erkände sig skyldig till några anklagelsepunkter och läste upp ett uttalande i militärdomstolen i Fort Meade).

Sedan Kiriakou gått i fängelse, har Firedoglake publicerat hans “Brev från Loretto”. Den andra delen av brevet fortsätter där Koriakou lämnade och innehåller ett utbyte han hade med sin svärfar, en ” framstående läkare” om att förlora bruket av sitt finger, som han bröt i fängelset. [Första halvan av brevet berättade hur Kiriakou hade brutit sitt finger men nekats omedelbar medicinsk behandling i inrättningen.]

Hans finger ”är nu svullet, smärtar, misshandlat och  missfärgat”. Hans svärfar tittade på hans finger när han besökte honom och sa till honom ”Du  är förstörd. De skulle ha behandlat detta den dag det hände. Du kommer aldrig att återfå full användning av fingret och nu kommer en ledinflammation att sätta in”.

”Tack så mycket. Jag är glag att det inte var mitt ben som bröts, som för Cameron Douglas”, reagerade Kiriakou i brevet. [Aktören Michael Douglas’ son hade varit fängslad i fängelset.]

Den andra delen flyttar efter några stycken fokus till ”pressen från ett fientligt system” och hur det ” skulle vara omöjligt utab stödjande nätverk”. Kiriakou berättar om vänskap han har funnit i fängelset.

Dave, tidigare underrättelseofficer, avtjänar ett nioårigt straff och har varit i fängelset i 18 månader. Kirakou arbetade med honom utomlands för många år sedan och fångenskapen har lett till att de återknutit bekantskapen.

Vid ett tillfälle började Dave arbeta för en leverantör av försvarsmaterial och ”hans jobb var att få till nya affärer i underrättelsebranschen för sin arbetsgivare, vilket han lyckades med, fick även sitt företag accepterat som ett av de företag, som CIA föredrog och trogen anbudsgivare”.

Han blev ombedd att hjälpa till med ett kontrakt, som företaget hade bekymmer med. En ”säkerhetstjänsteman” berättade för honom att han lagts till i kontraktslaget och att han kunde logga in till ”Intelink”, en säkerhetsdatabas som sköttes av direktören för nationella säkerhetstjänsten (DNI). Leverantören hade dock inte lagt till Dave i kontraktet. Han kom åt databasen utan auktoriserat tillstånd.

”Justitiedepartementet anklagade honom för otillåtet intrång i hemlig databas för främjande av nationell säkerhet, en kriminell handling”, skriver Kiriakou. ”Dave erbjöds till en början en process som innebar ett fängelsestraff på 15 månader. Han vägrade och ämnade klara sitt namn i en rättegång.

Trycket skruvades upp mot Dave. Anklagelser hopades mot honom och nu riskerade han 54 års fängelse. När han fortfarande inte vill erkänna ”beslagtog regeringen allt av värde, som Dave ägde: tillhörigheter, pengar, elektronik, möbler, konst, även hans kläder och hans frus skor. Han tvingades att hävda medellöshet för att vara kvalificerad till allmän försvarare för att bekämpa dessa falska anklagelser”.

Kiriakou utbrister ”Regeringen gick då ytterligare ett steg och anklagade otroligt nog Dave för att svära falskt genom att hävda medellöshet, när han satt fängslad och regeringen hade beslagtagit allt han ägde!”
Ett nytt erbjudande kom: nio års fängelse. Erbjudandet innehöll också ett hot om han inte accepterade. Hans 89-åriga farmor och 16-åriga ”dotter med stipendium” skulle dras in i det hela. Dave beslöt att ändra sig, “även om han trodde att han skulle ha förhindrat en rättegång”.

Kiriakou sammanfattar:

Dagen efter att Dave dömdes gav regeringen tillbaka allt de tagit i beslag. Det var deras cyniska försök att göra allt i Daves liv svårt, när han försökte försvara sig. Jag önskar att jag kunde säga att denna våldstaktik var ovanlig. Men det är inte fallet. I mitt fall mötte jag ett möjligt 45-årsstraff. Även jag trodde jag var oskyldig. Men jag tvingades att ta emot förslaget att mot erkännande få 30 månader för att bli av med det hela. Regeringen har 98,2%  fällande domar enligt ProPublica. Det behövs inget geni för att räkna ut varför. (Som ett sidospår, när Saddam Hussein vann 98% i sitt sista presidentval, sa vi alla att det var fusk. När justitiedepartementet får 98% fällande domar, säger vi att de verkligen är skickliga advokater. Nåväl jag säger inte mer.)

Kiriakou  avtjänar tydligen också sitt straff tillsammans med en juveltjuv, någon som la beslag på den ökända ”Marlborough-diamanten” vid ett rån, vilket är en av de mest kända juvelstölderna i brittisk historia.

Art är 75 år och en ”yrkeskriminell”. Han stal ”Marlborough-diamanten” från Graff’s Jewelers och fängslades i O’Hare och utlämnades till Storbritannien. Han dömdes till 15 år. Han är nu i Loretto och avtjänar ett 8-års straff efter att ha ”planlagt att råna bostaden för den tidigare ledaren för ’Chicagosyndikatet’”. FBI hade avlyssnat hans bil och kunde gripa honom.

Kiriakou berättar ”Jag frågade Art vad han gjorde med ”Marlborough-diamanten” .

Han bara log och sa *Jag levde got ett antal år på den stenen’.”

En annan vän han fått är Robert, som är 61 år gammal. Han ägde en bilfirma men när Department of Motor Vehicles (DMV) nekade honom ”handlar” tillstånd, utropade han ”Jag ska bränna ner detta ställe till grunden!” efter att ha besökt DMV och misslyckats att få de tillstånd han behövde. Den natten brann stället ner och nu sitter han i fängelse på fem år för mordbrand.

”Mitt straff är relativt kort. Jag kommer troligen att avtjäna en 17 eller 18 månader eller så. Men 18 månader känns som 18 år vissa dagar. Jag är lycklig att ha vänner som hjälper mig att komma igenom det”, avslutar Kiriakou.

I tidigare brev, har Kiriakou gett råd till den tidigare NSA-anställde Edward Snowden, som blåste visselpipan om USA-regeringens övervakningsprogram, vad han borde göra för att undvika de misstag han själv gjort. Han har också i detalj beskrivit en händelse i vilket fängelsetjänstemän försökt att ställa till med en konfrontation mellan Kiriakou och en muslimsk fånge genom att berätta för Kiriakou att denne var farbror till Times Square-bombaren, när i själva verket imamen i fängelset vägrade att vittna i Lackawanna Six-fallet. Fängelsetjänstemännen ljög sedan för den muslimska fången och sa att Kiriakou hade ringt Washington efter att de mötts och hade beordrats att döda honom.

Till protokollet, Firedoglake stödjer Kiriakous rätt enligt ’första tillägget’ att dela vad han upplever i fängelset med allmänheten. Om Fängelsebyrån väljer att hämnas på honom eller straffa honom för att ha uttalat sig, så står Firedoglake redo att stödja honom.

the link: http://dissenter.firedoglake.com/2013/07/22/in-letter-imprisoned-cia-whistleblower-john-kiriakou-highlights-dealing-with-the-stress-of-a-hostile-system/