Author Topic: WikiLeaks-avhopperen har ingen kredibilitet og har lurt alle  (Read 2392 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mayya

• Administrator
WikiLeaks-avhopperen har ingen kredibilitet og har lurt alle
« on: November 12, 2013, 20:37:13 PM »
UNDER ETTERFORSKNING: Sigurdur Thordarson blir etterforsket for økonomisk kriminalitet på Island. I dag er han i Norge for å fortelle om tida som WikiLeaks-insider og FBI-informant. Dagbladet møtte ham på Island før helga. Foto: Jonas Sverrisson Rasch/Dagbladet

- WikiLeaks-avhopperen har ingen kredibilitet og har lurt alle

Sigurdur Thordarson blir etterforsket for grovt bedrageri og underslag på Island. I dag er han i Oslo for å fortelle om tida som Wikileaks-insider og FBI-informant.

JONAS SVERRISSON RASCH[email protected]PÅ ISLAND

tirsdag 12. november 2013, kl.08:26

PÅ INNSIDEN: Sigurdur Thordarson ble en del av Julian Assanges krets. Så vendte han ryggen til WikiLeaks og ble FBI-informant. Foto: Privat

- SIGURDUR SVINDLET MEG: Den islandske forretningsmannen Sigurdur Helgason hevder at Sigurdur Thordarson svindlet ham for over 50 000 norske kroner. Foto: Jonas Sverrisson Rasch/Dagbladet

UNDERSLAG: WikiLeaks-talsperson Kristinn Hrafnsson er kritisk til at tidligere WikiLeaks-frivillig Sigurdur Thordarson har blitt invitert til Norge for å fortelle om tida i WikiLeaks og seinere som FBI-informant. Ifølge WikiLeaks skal Thordarson ha underslått over 345 000 kroner. Dette benekter Thordarson selv. Foto: AFP Photo/Andrew Cowie/NTB Scanpix

Fakta om Wikileaks

• Nettstedet WikiLeaks ble startet i desember 2006 for å publisere dokumenter som er hemmeligstemplet eller på annet vis holdt tilbake fra offentligheten.
• WikiLeaks' sjefredaktør har siden starten vært australske Julian Assange.
• WikiLeaks har fått internasjonal oppmerksomhet ved å legge ut hundretusenvis av hemmeligstemplede dokumenter fra en rekke land. Amerikanske myndigheter truer med å rettsforfølge Assange.
• Den amerikanske soldaten Bradley Manning ble pågrepet og fengslet i mai 2010, siktet for å ha gitt nettstedet over 700 000 sider med graderte dokumenter, som blant annet inneholder opplysninger om USAs krigføring i Afghanistan og Irak. Manning er kjent skyldig i blant annet brudd på spionasjeloven og risikerer å måtte sitte i fengsel livet ut.
• Assange ble pågrepet av britisk politi i desember 2010, etter at Sverige hadde etterlyst ham som mistenkt for seksuelle overgrep mot to svenske kvinner. Han har fått asyl i Ecuador, men har søkt tilflukt på landets ambassade i London i frykt for å bli utlevert til Sverige og deretter sendt videre til USA.
• Islandske Kristinn Hrafnsson har fungert som organisasjonens fremste talsmann siden Assange ble etterlyst.
• WikiLeaks har også bistått den spionsiktede amerikaneren Edward Snowden etter at han lekket hemmeligstemplet informasjon om amerikansk overvåking.
(NTB)

Les også

Slik tystet han på Julian Assange

Som 17-åring ble han en del av WikiLeaks-sjefens innerste sirkel. Så ble han FBI-informant og tystet på sine tidligere venner.

- Ikke kast bort tid og penger på Hollywood-propaganda
Julian Assange fraråder folk å se filmen om seg selv.

«Jeg tror du er en god person, men jeg tror ikke filmen er god»
Julian Assange skrev brev til mannen som skal portrettere ham.

Chelsea Manning ber om benådning
Er dømt til 35 års fengsel for Wiki-lekkasjer.

YATA: Vi var ikke kjent med svindelsakene

Arrangementsansvarlig Julie Sandness i YATA Norge opplyser til Dagbladet at de ikke var kjent med den pågående etterforskningen mot Sigurdur Thordarson da de inviterte ham til Oslo for å holde et seminar.

- Vi var ikke klare over det, men vi vet at han er kontroversiell. Vi kommer ikke til å la Sigurdur snakke fritt, men vil stille han spørsmål om valgene han har tatt. Vi synes historien hans er interessant, og den pågående etterforskningen er ikke noe problem for foredraget han skal holde, sier Sandness.

Hun understreker at organisasjonen er mest interessert i valgene han tok som førte til at han først var på innsiden av WikiLeaks og deretter ble FBI-informant.

- Vi er interessert i skiftet han tok og hvorfor han gjorde det. Handlet det om noe etisk eller var han PR-kåt? Vi synes det er interessant å høre om valgene underveis, sier Sandness til Dagbladet. 

- Det er nesten komisk at Sigurdur blir invitert til å snakke på et seminar i Norge og det er åpenbart pinlig for YATA. Jeg er sikker på at de ville spart seg for dette dersom de hadde gjort en bakgrunnssjekk og kjent til hele historien, spesielt siden han ikke har noen kredibilitet og etterforkes for alvorlig kriminalitet på Island, sier Hrafnsson til Dagbladet.

Hrafnsson forteller til Dagbladet at Thordarson tidlig i 2011 skal ha tatt initiativ til å selge t-skjorter og kaffekrus med WikiLeaks-effekter, noe organisasjonen sa ja til siden de var under stort økonomisk press i form av en blokkade fra giganter som Visa og Mastercard.

- Vi antok at det ville ta tid før inntektene ville strømme inn, så det tok tid før vi begynte å spørre om det var kommet inn penger. Han var veldig unnvikende, og høsten 2011 erklærte han at han ikke lengre var frivillig i WikiLeaks. Vi fant seinere ut at han i august hadde kontaktet USAs ambassade i Reykjavik for å bistå FBI, sier Hrafnsson til Dagbladet.

Han forteller at det tok en stund å finne ut mer om pengene. I november konfronterte han Thordarson, og ifølge Hrafnsson innrømmet han beskyldningene, og skal ha fått tre måneder på seg til å betale pengene tilbake. 

- Da ingenting hadde skjedd innen mars 2012 ble underslaget anmeldt til politiet, sier Hrafnsson.

Politiet skal tidligere i år ha henlagt saken, men skal ha tatt den opp igjen da de andre sakene dukket opp. 

- Det var mitt selskap
Sigurdur Thordarson hevder overfor Dagbladet at selskapet som solgte WikiLeaks-affekter var registrert i hans navn, og at han dermed ikke kan bli straffet for dette. 

- Avtalen jeg hadde med WikiLeaks var at de skulle ha alle pengene, bortsett fra kostnader jeg hadde. Blant annet fløy jeg mange sikkerhetsvakter til London for å beskytte Julian sommeren 2011. For å finansiere dette tok jeg penger fra selskapet, sier Thordarson.

Han avviser påstandene fra iStore-eier Sigurdur Helgason om at han skal ha svindlet ham, men har innrømmet en rekke andre svindelsaker.

http://www.dagbladet.no/2013/11/12/nyheter/wikileaks/sigurdur_thordarson/julian_assange/okonomisk_kriminalitet/30264609/