Author Topic: När Tensta blev ufocentral  (Read 2723 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Signhilde

• Moderator
  • *
När Tensta blev ufocentral
« on: May 08, 2014, 10:54:38 AM »
Clas Svahn bloggar om märkligheter

Clas Svahn är journalist på Dagens Nyheter och vice ordförande i Riksorganisationen UFO-Sverige. Han har undersökt ovanliga fenomen och händelser sedan 39 år och är en kritisk men intresserad granskare av ”det okända”.

DN.TV

Missa inte Clas Svahn i den nya serien: "Gåtfulla
fenomen".

När Tensta blev ufocentral

Skrivet av Clas Svahn 23:21, 7 maj 2014 i kategori Ufo

Har det amerikanska försvaret tagit hand om kraschade flygande tefat och levande, eller döda, utomjordingar? Är vi alla föremål för en omfattande mörkläggning? En konspiration?

UR gav sig till att utreda detta delikata ämne i en dokumentär som sändes på onsdagskvällen i SVT1. Och även om programledaren Keith Foster (som jag träffade när han och hans filmare Niclas Jensen besökte AFU i Norrköping förra året) gjorde sitt bästa för att visa på några av de underliga och rätt tveksamma idéer som finns så lyckades han väl ändå inte avföra frågan från dagordningen.

Men en sak lyckades han med! En bit in i programmet besöker han Dulce i New Mexico där det sägs att ett berg genomkorsas med hemliga gångar och rum och där det möjligen skulle finnas utomjordiska skepp och deras besättningar. Tillfångatagna. Sannolikt också tefatet som kraschade utanför Roswell 1947 (om det nu gjord det).

En av de hemsidor som tar upp frågan, The Watcher Files, publicerar en rad bilder från denna bas. Lite suddiga men ändå. De hemliga gångarna i våning efter våning ner i bergets underjord ser hemlighetsfulla ut.

Fast… En svensk skulle nog ställa sig hyfsat tveksam till den utomjordiska kopplingen eftersom bilderna till största delen är tagna i en hyfsat välkänd miljö.

Bilden ovan, med bildtexten ”Level 13 Dulce in alien language tube shuttle station”, är en av dem. ”Utomjordisk text” står det. Där måste jag säga som Keith Foster – jag tvivlar på den tolkningen. De blå tågen som syns på andra bilder är också de misstänkt lika sådana som jag själv åker till jobbet med.

Kanske är detta helt enkelt beviset för att amerikanernas kunskaper om geografi och andra länders språk och seder är precis så dåliga som det sägs. Och Tensta kan nog verka rätt ”alien” för en amerikan.

http://blogg.dn.se/markligheter/2014/05/07/nar-tensta-blev-ufocentral/