Author Topic: De wereld na WikiLeaks  (Read 3437 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Iris

• Jr. Member
  • **
De wereld na WikiLeaks
« on: March 28, 2011, 17:17:16 PM »
http://nieuwsuur.nl/blog/2010/12/10/hoofdredactioneel-commentaar-de-wereld-na-wikileaks/

Eén van de factoren is dat WikiLeaks aan het eigen succes lijkt te bezwijken.  De organisatie stond in een klap op de kaart, na het tonen van een video-opname uit Irak die liet zien hoe in 2007 vanuit een Amerikaanse helikopter het vuur werd geopend op een ongevaarlijk groepje mannen,  onder wie een fotograaf van persbureau Reuters.  Reuters had de Amerikanen drie jaar lang tevergeefs om het beeld gevraagd.

Het was een daverende onthulling, waarbij WikiLeaks zorgvuldig te werk ging en de authenticiteit van de beelden minutieus natrok alvorens ze aan de openbaarheid prijs te geven. Degelijk journalistiek werk dus.  De problemen ontstonden toen WikiLeaks vervolgens een  database kreeg toegespeeld met meer dan 250.000 documenten en emailberichten uit de Amerikaanse diplomatieke dienst: de Embassy Files.  Dat bleek voor WikiLeaks niet meer te hanteren, met als uiteindelijk gevolg dat vrijwel al die vertrouwelijke informatie nu op straat ligt.

Je hoort wel vaker dat mensen zeggen dat Wikileaks aan het eigen succes bezwijkt of dat Wikileaks te groot wordt, maar is dit zo? Was het niet juist de bedoeling dat alle documenten op internet kwamen. Dat sommige mensen het er niet mee eens zijn dat alles op straat ligt kan ik nog wel begrijpen, maar om dan te zeggen dat Wikileaks iets fout doet. Het lijkt mij meer het geval dat die mensen het niet helemaal eens zijn met het concept van Wikileaks.
Ik heb het idee dat alles nog wel volgens plan gaat, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Voor de rest vond ik het wel een goed artikel. Alleen waarom 'de wereld na wikileaks' als wikileaks er gewoon nog is  ;)